Ontvang het gratis E-Book: 10 tips om jouw energie en bewustzijn te verhogen!

En blijf op de hoogte van inspirerende activiteiten en artikelen. Niets ontvangen? Check je spam!

Module 4: Healing van het innerlijke kind (2 dgn)

Terug naar pagina modules 1ste leerjaar

In de eerste 7 jaren van ons leven wordt onze persoonlijkheid gevormd. Op onbewust niveau nemen we energie, emoties, overtuigingen en gedragingen over van onze ouders/verzorgers. Ook andere omgevingsfactoren spelen een rol in de vorming van onze persoonlijkheid. Als kind wil je graag dat je ouders je lief vinden. Zo hebben wij vaak bepaalde rollen aangenomen om afwijzing te voorkomen. Hoe jij je naar buiten laat zien, komt dan eigenlijk niet overeen met hoe jij je van binnen voelt. Dit was wellicht effectief in je jeugd, maar op latere leeftijd zijn deze mechanismes helemaal niet zo handig. Ze kunnen je weerhouden om ‘gezond’ volwassen gedrag te vertonen, zoals bijvoorbeeld je behoeftes en grenzen aanvoelen en aangeven op momenten dat dit eigenlijk wenselijk zou zijn.

Voorbeelden van rollen die wij zijn gaan aannemen zijn bijvoorbeeld de pleaser, de zorger, de strijder, de rebel, de onzichtbare, de ‘ik wil niemand tot last zijn’ rol, de verantwoordelijke volwassene, de afstandelijke, de joker, de dromer, de stoere, het slachtoffer, het kwetsbare kind, de tiran, de doorzetter, de slimmerik, de criticus, de controleur, etc.

In deze 2-daagse module onderzoeken we eerst welke rollen jij vanuit jouw jeugdervaringen bent gaan aannemen. Onvervulde behoeftes uit de kindertijd en oude, beperkende mechanismen worden aan het licht gebracht om ze vervolgens te kunnen helen en loslaten. We gaan aan de slag met geleide meditatie, visualisatie en oefeningen om liefdevolle erkenning te geven aan onze innerlijke kinddelen en om vervolgens als ‘herboren’ volwassene naar huis te gaan. Onderdeel van de training is ‘Anger work’.

We vragen je om een paar jeugdfoto’s mee te nemen en eventueel een voorwerp/knuffel waar je gehecht aan bent/was.

Docenten/begeleiders: Sanne van Rossen en Lula Smit.

Terug naar pagina modules 1ste leerjaar