Ontvang het gratis E-Book: 10 tips om jouw energie en bewustzijn te verhogen!

En blijf op de hoogte van inspirerende activiteiten en artikelen. Niets ontvangen? Check je spam!

Tips bij zelfheling. 2: Zorg voor balans in je leven.

Alleen vanuit rust en ontspanning kun je jouw zelfgenezende vermogens aanspreken

We moeten rennen springen vliegen duiken vallen opstaan en weer doorgaan! Dat was zo’n beetje de tendens sinds het einde van de 2e wereldoorlog. Natuurlijk heeft dit een fantastische wetenschappelijke, technologische en economische vooruitgang teweeggebracht, maar of dit nu zo goed is voor onze gezondheid? Hoeveel ballen heb jij geleerd in de lucht te houden?

De meeste mensen in de Westerse wereld leiden een enorm intens bestaan met allerlei activiteiten en prikkels. Dit heeft ertoe geleid dat we gewend zijn geraakt aan behoorlijke hoge stresslevels. Wanneer hier niet voldoende rust of ontspanning tegenover staat, dan krijg je op een gegeven moment vanzelf fysieke klachten.

Het probleem is dat het zo normaal is geworden om in zo’n hoge versnelling te leven, dat de meeste mensen verbaasd zijn wanneer hun lichaam tegen begint te stribbelen. We willen dan het liefst zo snel mogelijk weer alles kunnen, want anders voelen we onszelf afwijkend.

We zijn verleerd om naar ons lichaam en gevoel te luisteren. Het lichaam gaat op den duur signalen afgeven van een disbalans. Wanneer je daar vervolgens niet naar luistert, zullen de signalen sterker worden. Soms merken we deze disbalans pas in een laat stadium op. Hier hoef je je niet schuldig over te voelen, want je hebt dit nu eenmaal niet anders geleerd. Prestatiegerichtheid is ons met de paplepel ingegoten.

Balans voor lichaam, geest ten ziel
Het geldt voor iedereen, maar zeker voor mensen met fysieke klachten of aandoeningen: het wordt hoog tijd om in een lagere versnelling te leren leven en een gezonde levensstijl aan te leren. Je kunt hierbij denken aan het vinden van balans tussen inspanning en ontspanning, tussen geven en ontvangen, aandacht naar buiten en aandacht naar binnen. Voldoende rusten en slapen, regelmatig de stilte opzoeken, voldoende bewegen, de natuur in gaan, mediteren, lezen, gezond en lekker eten, aan yoga doen, creatieve bezig zijn (schilderen, schrijven, zingen, dansen), tijd nemen om te niksen en lummelen, liefdevolle aandacht besteden aan jouw lichaam (sauna, massage, naar de kapper, kleding kopen, zonnebaden etc.).

Onderneem vooral activiteiten waar je blij van wordt!

Binnenkort volgt mijn 3e tip.

De tips maken onderdeel uit een Programma voor Zelfheling dat in mei bij Sensibel Academie van start gaat. Wil je meer weten? Ga dan naar zelfhelingvandaag.nl

Liefs,
Sandra Valk

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.