Ontvang het gratis E-Book: 10 tips om jouw energie en bewustzijn te verhogen!

En blijf op de hoogte van inspirerende activiteiten en artikelen. Niets ontvangen? Check je spam!

Tips bij zelfheling. 3: Houd bij veranderingsprocessen rekening met een innerlijke saboteur!

Wanneer je aan de slag gaat met zelfheling en je neemt je voor om gezonder te gaan leven, positiever te gaan denken, te beginnen met meditatie of wat dan ook, houdt er dan rekening mee dat er een innerlijke saboteur om de hoek komt kijken. Heel vreemd misschien zou je denken want gezond leven is toch goed? Nope, niet voor onze overlevingsmechanismen. In zekere zin zijn wij verslaafd of gewend geraakt aan de manier waarop wij tot nu toe geleefd hebben.

In mijn vorige blog schreef ik al dat we tegenwoordig aan een enorme hoeveelheid prikkels en activiteiten gewend zijn geraakt. Zodoende gierde er een voortdurende stroom aan adrenaline door ons lijf. Wanneer je begint met het aanleren van andere gewoontes, dan mag je rekening houden met een periode van ‘afkicken’. Je zult je eerst misschien vermoeider of zelfs downer gaan voelen dan je zou willen, maar zet dan door! Dit is een positief signaal, werkelijk waar.

Dit is echter wel het moment dat onze mind (onbewust) gaat tegenstribbelen of op zoek gaat naar zaken om ons druk over te maken. Ons overlevingsmechanisme zal er alles aan doen om het bij het oude te houden, hoe ongewenst deze situatie ook was. Je geest en lichaam zullen dus op zoek gaan naar manieren om toch weer wat adrenaline te gaan produceren. Het scheelt dan dat je dit herkent, zodat je jezelf kunt kalmeren. Het komt goed.

Vaak haken mensen hier echter af. ‘Ik voel mij slechter nu ik geen suiker meer eet’. ‘Wacht nog even tot je je net iets stabieler voelt’. ‘Vandaag ben ik te moe om te beginnen met bewegen’. ‘Ach, misschien moet ik mijn situatie maar leren accepteren’. Voorbeelden van uitspraken die onze mind doet om het bij het oude te kunnen houden.

Of je begint je te irriteren aan situaties of mensen uit je omgeving. Zelf heb ik dit ook meegemaakt. Ik was zo gewend geraakt aan intense ervaringen, dat ik, toen ik een aantal jaren geleden in een periode tot rust kwam, ontdekte dat ik de neiging had om ruzie te gaan zoeken met mijn toenmalige partner!

Buiten je comfortzone is waar de magie begint!
Het maakt niet uit wat je gaat proberen te veranderen, een deel van ons zal het dus bij het oude willen houden. Bob Proctor noemt dit ook wel de terror barrier. De gruwelgrens, de paniek pil ervaring. Je zal dus moeten leren leven met een zekere mate van oncomfortabel zijn, wil je bereiken wat je echt wilt! Wordt vriendjes met jouw angst voor verandering! Moedige mensen zijn ook bang, ze laten zich alleen niet weerhouden om te doen wat zij willen.

Als jij doet wat je altijd hebt gedaan, dan krijg je ook wat je altijd hebt gekregen. Gelukkig is er een goede reden om door te zetten, want zodra je iets anders gaat doen dan je altijd hebt gedaan, zal je magie in je leven aan gaan trekken.

Er zit dus niks anders op dan moedig te zijn en door te zetten. Dit is het moment in je leven dat je wat discipline nodig hebt. Word niet boos als je soms even terugvalt, maar sta op en ga weer verder. Doorgaans begin je na een week of 3 te wennen aan een gezondere levensstijl. En voor je het weet heb je een nieuwe, gezondere verslaving:)

Ik wens je veel succes met het veranderen van gewoontes.

Binnenkort volgt mijn 4e tip.

De tips maken onderdeel uit van een programma voor zelfheling dat in mei bij Sensibel Academie van start gaat. Wil je meer weten? Ga dan naar https://centrumsensibel.nl/zelfheling/

Liefs,
Sandra Valk

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.