Ontvang het gratis E-Book: 10 tips om jouw energie en bewustzijn te verhogen!

En blijf op de hoogte van inspirerende activiteiten en artikelen. Niets ontvangen? Check je spam!

Tips bij zelfheling. 4: Leer mediteren!

Alleen vanuit je binnenwereld kun je een nieuwe werkelijkheid vormen. De buitenwereld verandert dan vanzelf.

Wij mensen hebben op school vooral geleerd om ons ratio te trainen. Zodoende ervaren wij ons leven als ‘veilig’ en bekend. Kinderen fantaseren en spelen, maar tegen de tijd dat hun 12-jarige opleiding erop zit, hebben zij afgeleerd om te voelen en te vertrouwen op hun innerlijke raadgevingen. Dit is inherent aan de maatschappij waarin we tot nu toe leefden. Tijd voor verandering.

Body, mind and soul
Wanneer jij jezelf wilt helen, dan is het van belang dat je weer in contact komt met je lichaam, je gevoel en je innerlijke raadgever, die in verbinding staat met het grotere geheel. Wij zijn geen standalone computer. We zijn allen verbonden met de world wide web.

Je bent niet je lichaam en je bent niet je denken. Met ons bewustzijn geven wij vorm aan ons lichaam en onze werkelijkheid. Vaak zijn wij ons hier alleen niet van bewust. Met bewustzijn bedoel ik niet ons denken. Bewustzijn is datgene wat waarneemt. Je kunt vanuit een soort helicopterview leren bekijken hoe je denkt, voelt en handelt. Om een nieuwe, gezonde realiteit te gaan creëren, is het van belang dat je jouw denken, voelen en handelen (=zijnstoestand) gaat veranderen.

Hartcoherentie is tevens noodzakelijk om je zelfgenezende vermogens aan te spreken. Dit bereik je door tot rust te komen, je ademhaling te reguleren en aan iets fijns te denken.

Ga eens wat vaker met je aandacht naar binnen en leer mediteren!
Wanneer je aan de slag gaat met zelfheling, is meditatie een must. Je zult eerst je aandacht van de bekende buitenwereld moeten afhalen, om vervolgens vanuit rust te gaan ‘oefenen’ met het fantaseren over of voorstellen van een nieuwe, gezonde werkelijkheid.

Omdat wij aan zo’n intens leven gewend zijn, is het alleen vaak best lastig om stil te zijn, onze ogen te sluiten, onze gedachten tot rust te brengen en ons lichaam te ontspannen.

Op deze site staat een meditatie die je daarbij kan helpen. Je vindt de meditatie HIER.

Zelf heb ik natuurlijk ook moeten leren mediteren. In het begin was dit lastig maar al snel begon ik te wennen. Vervolgens begon ik het zo fijn te vinden dat ik het onderdeel van mijn leven heb gemaakt. Sindsdien is mijn ontwikkeling en ook mijn proces van zelfheling in een stroomversnelling gekomen. Ik begon mijn beperkende gedachtes waar te nemen. Ik ontdekte mijn innerlijke raadgever wat ik ook wel mijn ziel noem. Ik begon in te zien welke mechanismen ervoor hadden gezorgd dat ik ziek was geworden. Ik ben toen samen met mentoren en therapeuten aan de slag gegaan met het verwerken van ervaringen die pijnlijk waren geweest in mijn leven en heb geleerd om liefdevol met mijzelf om te gaan.

Kortom: sinds ik ben gaan mediteren is mijn hele leven rigoureus veranderd! Inmiddels ben ik zo goed als genezen.

Bij het leren mediteren is het goed om hier in het begin een ritueel van te maken. Wij mensen gedijen nu eenmaal goed bij rituelen. Zodoende herkent je systeem sneller wat je gaat doen: je gaat ontspannen. Neem dus bij voorkeur een (vaste) plek waar je prettig zit en niet gestoord kunt worden. Zet je telefoon uit, zet een fijn muziekje op of steek een kaarsje aan. Doe vooral wat jij prettig vindt.

Begin dan met ademhalingsoefeningen. Je ademhaling is altijd in het hier en nu. Je ademt niet gisteren of morgen. Zodoende kun je jouw geest leren om te focussen en dan is het lastiger om aan andere dingen te denken.

Wanneer je jouw denken hebt geleerd om te ontspannen, dan kun je aan de slag met het richten van je aandacht op datgene wat je wenst. Het een en ander heeft te maken met hersengolven. Zolang jouw hogere hersengolven (Beta) nog op volle toeren draaien, is het helaas niet mogelijk om af te dalen naar de diepere regionen van jouw onderbewustzijn. En dat is waar wij willen zijn. Hier liggen alle programma’s opgeslagen en vanuit hier kun je dus ook her-programmeren. Hier kun je in contact komen met jouw bewustzijn; datgene wat waarneemt. Hiervoor moet alleen eerst de stem van jouw mind tot rust komen.

Ik wens je succes met het leren mediteren.

Binnenkort volgt mijn 5e tip.

De tips maken onderdeel uit van het Programma voor Zelfheling dat in mei bij Sensibel Academie van start gaat.

Liefs,
Sandra Valk

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.